קניית רכב לעסק – שיקולי מס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קניית רכב לעסק - שיקולי מסבעלי עסקים רבים נדרשים למכונית צמודה, שתיקח חלק מהותי בתפעול העסק. אלא שרכישת מכונית, מטבע הדברים, כרוכה בהוצאות כלכליות עצומות, שמשפיעות במידה לא מבוטלת על מאזן הכספים של העסק.

זו בדיוק הנקודה להתבונן על סוגיה משמעותית מאד ביחס לרכישת העסק, והיא עניין המיסוי שלו. מהן תקנות המס הנוגעות לרכישת כלי רכב? והאם עדיף לעסק נתון לרכוש רכב או לבחור בעסקת ליסינג? על כך ועוד במאמר הבא.

הגודל כן קובע

הנקודה המרכזית שחשוב להבין היא שתקנות מס ההכנסה בכל הנוגע לרכישת רכב לעסק רחוקות מלהיות פשוטות. נקודת המוצא היא שרכב פרטי עד משקל של שלושה וחצי טון לא יוכר במס ערך מוסף (מע'מ) במעמד הרכישה, ויתר ההוצאה המוכרת לצרכי מס ההכנסה עומדת על גובה של 45%.

בהמשך לכך, יוכרו ההוצאות השוטפות על תחזוקת הרכב, כאשר נוסחה סטנדרטית היא הכרה של כשני שליש מהם לצרכי מע'מ. ואגב, כאשר מדובר ברכב מסחרי, הגדול מ-3.5 טון, הרי שההכרה אפשרית במלוא ההוצאה (100%) ומלוא המע'מ, כולל במעמד הרכישה. מכאן, שבעלי עסקים קטנים יכולים לרכוש דווקא רכב גדול, בתוספת מחיר אמנם, אך לקבל הטבות משמעותיות יותר מבחינת מיסוי.

חשוב לציין שעל מנת שהרכב, בין אם פרטי ובין אם מסחרי, יוכר כהוצאה כלכלית של העסק לכל דבר ועניין, נדרש ממנו ומבעליו לקיים מספר תנאים.

ראשית, יהיה זה רישום של מספר הקילומטרים שעבר הרכב בתחילת ובסוף שנת המס. מה שחשוב יותר הוא שנדרש להוכיח ששימושו של הרכב הוא לצרכי העסק (הובלת ציוד, הגעה לספקים), ולא בהכרח על מנת לנסוע באמצעותו למשרד או לבית העסק, הוצאות שאינן מוכרות כלל מבחינת מס הכנסה.

ומה בנוגע לליסינג?

ככל שחלפו השנים, הפך פיתרון הליסינג לאידיאלי עבור לא מעט בעלי עסקים, בעיקר בצורה של הליסינג התפעולי. מבחינת המיסוי, יש שיטענו כי הבחירה בליסינג יוצאת משתלמת יותר מאשר רכישת רכב הלכה למעשה, וזאת מכיוון שהוצאות המימון של העסקה מוכרות במלוא ערכן על ידי מס הכנסה – הן במקרה של ליסינג מימוני, והן במקרה של ליסינג תפעולי.

גם כאן, יש מספר תנאים שחשוב מאד לקיים, ובכלל זה הגדרת מועדי התשלום לחברת הליסינג בהסכם כתוב, וחלוקת התשלום לסכומים קבועים (למעט אי אילו תוספות עבור הפרשי הצמדה).

דגש חשוב אחר הוא על פרק זמן בין תשלומי הרכב שאינו עולה על תקופה של שלושה חודשים, וכן שתקופת הליסינג תסתיים עד לפרק מן של שלושה חודשים מהמועד האחרון של התשלום.

לגבי ניכוי המע'מ, על פי תקנות מס ההכנסה בישראל, קיזוז המע'מ ייעשה במלואו רק כאשר דמי השכירות הם עבור רכב מסחרי, כאמור, כזה שמשקלו עולה על 3,500 קילוגרמים. עבור רכב פרטי, אפילו כזה הנכלל במסגרת עסקת הליסינג, לא יבוצע קיזוז המע'מ מדמי השכירות.

אז איך יודעים?

בעיקרו של דבר, משתנים רבים משפיעים על הבחירה בין רכישת רכב לבין עסקת ליסינג, אשר המיסוי הוא רק אחד מהם. חשוב להתבונן על מאזן ההוצאות של הרכב, ובכל מקרה לזכור שיש לא מעט אפשרויות מימון. אפילו כשבוחרים רכב חדש, ניתן לקבל הלוואה בשיעור משמעותי, ולעיתים עד מלוא מחיר המחירון של הרכב.

בעת הבחירה, חשוב להתבונן גם על מספר כלי הרכב שדרוש עבור החברה. הנחת היסוד היא שככל שמדובר במספר גדול יותר של כלי רכב, כך הליסינג מקבל יתרון משמעותי יותר, כשגם ההיבט הטכני של מערך כלי הרכב נכנס כאן לתמונה: עבור צי כלי רכב הנמצא בחזקת החברה נדרש להעסיק קצין רכב ועובדים נוספים, מה שנמנע בעסקאות הליסינג למיניהן.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז הישראלי לרכב

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

דילוג לתוכן